Psiholoģija un psihiatrija

Serotonīna sindroms

Serotonīna sindroms - Tas ir potenciāli bīstama reakcija, kas rodas, lietojot narkotiskas vielas vai medikamentus, kas palielina serotonergisko transmisiju. Šāda reakcija tiek novērota diezgan reti, taču tas nemazina tās mirstīgo apdraudējumu. Bieži vien tas notiek, lietojot antidepresantus, kas radušies saindēšanās vai kritiskas reakcijas dēļ, lietojot zāles vai narkotiskas vielas.

Serotonīna sindroma cēloņi

Mūsdienu medicīna attīstās lēcienā. Katru gadu pagaidu uzņēmumi cīnās, lai uzlabotu neskaitāmu skaitu zāļu no dažādām farmaceitiskām grupām, tostarp antidepresantiem un citām psihoaktīvām zālēm. Mūsdienās, attīstot depresīvo stāvokļu ārstēšanai izmantojamās psihotropās zāles, galvenā uzmanība tiek pievērsta tādu vielu meklēšanai, kas pozitīvi ietekmē serotonergiskās sistēmas darbību, citiem vārdiem sakot, palielina serotonīna ražošanu impulsu pārraides laikā šūnās. Nepietiekams serotonīna līmenis neironos, rodas depresijas stāvoklis.

Tādējādi antidepresantu ļaunprātīgas lietošanas dēļ var attīstīties komplikācija, kas ir bīstama pacienta dzīvībai, ko sauc par serotonīna sindromu.

Kas ir serotonīna sindroms? Šo terminu lieto, lai atsauktos uz ķermeņa reakciju, ko rada dažu medikamentu un narkotisko vielu ietekme, kuru sastāvdaļas var ietekmēt serotonīna koncentrāciju. Citiem vārdiem sakot, serotonīna sindroms ir tā sauktais serotonīna intoksikācija, kas ietekmē lielāko daļu primāro procesu, kas notiek ķermeņa šūnās.

Visbiežāk aprakstītais sindroms rodas monoamīnoksidāzes inhibitoru lietošanas rezultātā un / vai trešās paaudzes antidepresantu, proti, selektīvo serotonīna atpakaļsaistes inhibitoru, lietošanas rezultātā. Galvenais iemesls attiecīgās valsts kodēšanai ir pārmērīgs serotonīna līmenis telpā starp neironu membrānām (sinaptiskā plaisa), vai pārmērīga serotonīna receptoru ierosme, kas atrodas uz neironu membrānas.

Arī trešās paaudzes antidepresantu lietošanas sākumā uzskatāmā komplikācija var rasties, ja tiek pārsniegta to vienreizēja deva. Turklāt vienlaikus ar antidepresantiem un alkoholu saturošiem dzērieniem ir bijuši serotonīna sindroma gadījumi. Bieži vien reakcija var notikt pēc viena antidepresanta atcelšanas un citas.

Papildus uzskaitītajām vielām, vairākas citas zāļu farmakopeju grupas, piemēram, pretvīrusu (piemēram, ritonavīrs) un pretvemšanas līdzekļi (metoklopramīds), zāles migrēnas ārstēšanai (Sumatriptan) un klepus (dekstrometorfāns), zāles, kuru mērķis ir svara zudums ( Sibutramīns).

Tādējādi galvenais un vienīgais faktors, kas ietekmē attiecīgā sindroma rašanos, ir tādas vielas izmantošana, kas tieši ietekmē “laimes hormona” ražošanu, tas ir, serotonīna sintēzi. No šejienes ir iespējams izskaidrot galvenos iemeslus, kas izraisa aprakstīto komplikāciju, proti, negatīvu reakciju uz kombinēto devu dažiem medikamentiem, saindēšanos ar narkotikām, narkotisko vielu atpūtu un individuālu reakciju uz vielu.

Serotonīna sindroma pazīmes

Šo sindromu uzskata par diezgan reti sastopamu parādību, bet tajā pašā laikā diezgan bīstamu. Tāpēc, lai savlaicīgi saņemtu nepieciešamo medicīnisko aprūpi, jums ir pareizi jāapstiprina slimība. Šim nolūkam jums ir jāsaprot serotonīna sindroms, kas tas ir, un jāzina tās galvenās izpausmes.

Serotonīna sindroms, pirmkārt, ir komplikācija, kas izpaužas kā specifiska ķermeņa reakcija noteiktu simptomu veidā.

Klasiskais serotonīna sindroms aptver psihisko traucējumu, autonomo pārmaiņu un neiromuskulāro traucējumu izraisīto simptomu triādi. Tālāk aprakstīti serotonīna sindroma simptomi, kas aprakstīti sīkāk.

Pirmajā kārtā parādās psihes pārmaiņu pazīmes, un tās raksturo straujais pieaugums. Piemēram, viņi var debitēt ar nelielu satraukumu un beidzot ar halucinācijām līdz komai.

Serotonīna sindroma klātbūtni norāda šādas izpausmes:

- neliels emocionāls uzbudinājums;

- nogurums, miegainība;

- apātija;

- prieka līdz euforijai, vēlme kaut kur steidzami darboties, kaut ko darīt;

- trauksme;

- bailes, piemēram, panikas sasniegšana, cilvēks var izmisīgi skriešanās ap istabu, meklējot vēlamo izeju;

- trauksme un euforija aizstāj viens otru;

- apjukums, halucinācijas, maldinoši stāvokļi;

- dažreiz smaga koma.

Veģetatīvās izmaiņas, pirmkārt, ir gremošanas sistēmas traucējumi:

- slikta dūša ar turpmāku vemšanu;

- epigastra sāpes ar gāzi un caureju;

- smaga galvassāpes;

- paaugstināta elpošana un tahikardija;

- drudzis vai drebuļi;

- spiediena kritums;

- pārmērīga svīšana un asarošana.

Serotonīna sindroma simptomi

Neiromuskulārās disfunkcijas klīniku ar šo sindromu raksturo dažādas izpausmes - no trīceļām ekstremitātēm līdz smagākajiem uzbrukumiem.

Serotonīna sindroma simptomus bieži raksturo trīs izpausmes: psihes izmaiņas, gangliona nervu sistēmas hiperaktivitāte un traucējumi, kas saistīti ar hiperaktivitāti.

No serotonīna sindromu klātbūtne diferenciāldiagnozē skaidri norāda šādi simptomi: trīce, izteikts ritmiska raustīšanās ekstremitāšu un ķermeņa, patvaļīgas muskuļu kontrakcijas aritmijas dabas, tirpšana, rotācija eyeballs (nistagms), negaidīti tīšanai acīs, traucēta kustību koordināciju, epilepsijas lēkmēm, nenoteikts runas .

Serotonīna sindroma izpausmes bieži rodas pēc narkotiku vai narkotiku lietošanas agrīnās stundās. Pēc piecdesmit procentiem šī komplikācija sākas pēc divām stundām, divdesmit pieciem procentiem - pirmajā dienā, bet pārējos divdesmit piecos procentos - nākamo divu dienu laikā.

Serotonīna sindroms vecuma grupā var rasties pēc trim dienām. Aprakstītajai komplikācijai ir trīs smaguma pakāpes.

Viegls pakāpe izpaužas kā neliels sirdsdarbības ātruma pieaugums, pastiprināta svīšana un neliels trīce ekstremitātēs. Skolēni ir nedaudz paplašināti, refleksi ir nedaudz paaugstināti kopā ar normālu ķermeņa temperatūru. Protams, ar šādu klīniku persona neceļos uz slimnīcu. Tāpat viņš nedrīkst saistīt iepriekš aprakstītos simptomus ar antidepresantu lietošanu. Tādēļ pacienti bieži aizmirst pirmo pakāpi.

Mērens serotonīna sindroms izpaužas kā ievērojams sirdsdarbības ātruma pieaugums, palielināts zarnu kustības, epigastriskās sāpes, paaugstināts asinsspiediens, drudzis, nistagms, pupillas paplašināšanās, motorizēta un garīga stimulācija, palielināti refleksi un trīce.

Serotonīna sindroms smagā stadijā ir nopietns drauds cilvēka dzīvībai. Tas izpaužas šādās klīniskajās izpausmēs: paaugstināts asinsspiediens, hipertermija, smaga tahikardija, maldinošs stāvoklis, laika, telpas un personības dezorientācija ar spilgtas krāsas emocionālām halucinācijām, straujš muskuļu tonusa pieaugums, dziļa svīšana, apziņas traucējumi. Arī attīstās asinsreces traucējumi, rodas muskuļu sadalīšanās un metaboliska acidoze. Turklāt tiek novērota nieru un aknu darbības traucējumi, rodas daudzorganismu mazspēja.

Smagi ārstēts sindroms var izraisīt komu. Bieži vien tas noved pie nāves. Par laimi, šīs komplikācijas ļaundabīgais kurss ir diezgan reti.

Serotonīna sindroma ārstēšana

Šodien, lai atbrīvotos no serotoniskā sindroma, diemžēl nav izstrādāti īpaši terapeitiski pasākumi. Mūsdienu medicīnai ir tikai vispārīgi ieteikumi par attiecīgās komplikācijas ārstēšanu. Šajā gadījumā visi ieteikumi ir balstīti uz atsevišķu gadījumu aprakstu.

Galvenais un galvenais notikums serotoniskā sindroma ārstēšanā ir visu serotonīnerģisko zāļu atcelšana. Šis solis lielākajā daļā pacientu izraisa klīnisko izpausmju samazināšanos sešu līdz divpadsmit stundu laikā un dienas laikā līdz pilnīgai eliminācijai.

Otrais nepieciešamais solis ir simptomātiska terapija un turpmāka individuālā aprūpe. Smagākos apstākļos tiek lietoti serotonīna antagonistu medikamenti (piemēram, cyproheptadīns). Nepieciešama arī detoksikācijas terapija un vairākas citas aktivitātes, kas vērstas uz homeostāzes uzturēšanu.

Lai samazinātu ķermeņa temperatūru, tiek izmantota ārējā dzesēšana un paracetamols. Temperatūrā, kas pārsniedz 40 ° C, ir bīstama dzīvībai. Tāpēc ir nepieciešams piemērot intensīvu dzesēšanu no ārpuses, muskuļu relaksantu ieviešanu, kuru mērķis ir novērst rabdomiolīzi (muskuļu šūnu iznīcināšanu) un DIC. Lai uzturētu asinsspiedienu normālā diapazonā, hipertensijas gadījumā nelielās devās tiek izmantoti tiešie simpatomimētiskie līdzekļi (piemēram, epinefrīns vai norepinefrīns). Benzodiazepīnus (lorazepāmu) var lietot, lai mazinātu muskuļu stīvumu ar serotonīna sindromu.

Attiecīgā traucējuma ārstēšanā zāles, piemēram, dantrolēns (muskuļu relaksants, kas balstīts uz kalcija kanālu blokādi), bromokriptīns (dopamīna receptoru stimulators) un propranolols (neselektīvs beta blokators) ir paaugstinātas pacientu mirstības dēļ.

Sakarā ar to, ka šodien nav efektīvu metožu, kas ļautu noteikt simtprocentīgu serotonīna sindromu, bieži ir grūti noteikt atbilstošu ārstēšanu. Tādēļ ārsti ir spiesti koncentrēties uz vairākiem netiešiem datiem. Viens no ticamākajiem ir divi kritēriji, lai novērtētu serotonisko sindromu, bet tie nav vienlīdz efektīvi.

Sternbach kritēriji ietver šādus elementus:

- narkotiku izrakstīšana no tā sauktās "riska grupas", kas notika nesen;

- antipsihotiskie līdzekļi netika izmantoti pacienta ārstēšanai vai to deva nav palielinājusies pirms uzbrukuma;

- nav infekcijas slimību, narkotiku pārdozēšanas pazīmju vai anamnēzē;

- vismaz trīs no šādiem simptomiem: uzbudinājums, drebuļi, hiperrefleksija, caureja, drudzis, apjukums, mioklonuss, svīšana, traucēta koordinācija, trīce.

Gunthera kritēriji satur divus punktus - apstiprināto faktu par "riska grupas" vielu lietošanu un vienu no šādiem simptomiem: indukciju vai spontānu muskuļu kontrakciju vai acu klonu, hipertermiju, pārmērīgu stimulāciju, hiperrefleksiju, trīce (ja vēsturē nav nervu sistēmas patoloģijas) .

Vairumā gadījumu uzskatāmā komplikācija nerada ilgstošu veselības stāvokļa pasliktināšanos, un esošās klīniskās izpausmes ar adekvātu un savlaicīgu terapiju vairāku dienu garumā bez pēdām.

Skatiet videoklipu: Kādi ir visizplatītākie neuroendokrīno audzēju simptomi NET? (Augusts 2019).